پاپ مهمان بزرگترین مجمع الجزایر جهان

ورود پاپ به اندونزی چهل و پنجمین سفر رسمی وی به خارج از کشوراست. سفر 12 روزه به چهار کشور در آسیا و اقیانوسیه طولانی ترین سفر از زمان پاپ ژان پل دوم خواهد بود. اندونزی اولین کشور ازسری سفرهای پاپ فرانسیس از آسیا و اقیانوسیه است.

ورود پاپ به اندونزی چهل و پنجمین سفر رسمی وی به خارج از کشوراست. سفر 12 روزه به چهار کشور در آسیا و اقیانوسیه طولانی ترین سفر از زمان پاپ ژان پل دوم خواهد بود. اندونزی اولین کشور ازسری سفرهای پاپ فرانسیس از آسیا و اقیانوسیه است. پاپ فرانسیس به سفر خود به پاپوآ گینه نو، تیمور شرقی و سنگاپور ادامه خواهد داد. پاپ فرانسیس در سفر سه روزه عازم اندونزی شده است. از برنامه های پاپ فرانسیس ، برگزاری مراسم عید مقدس با کاتولیک های اندونزی بود. پاپ فرانسیس همراه با باکاتولیک های اندونزی، درمراسم عید مقدس دراستادیوم 60 هزار نفری از اسقف های این کشوردیدار وگفتگو کرد . پاپ فرانسیس قبل از برگزاری مراسم عید مقدس درمراسم مهمی با رییس جمهور ، مقامات ، شخصیت های دینی و دیپلمات های مستقر درکشور اندونزی حضور و به ایراد سخنرانی پرداخت . پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان صبح چهارشنبه، 14 شهریورماه جاری هنگام ملاقات با رئیس جمهور جوکو ویدودو (جوکووی) درکاخ مِردکا، بر محورصلح و آرامش در جهان تاکیدکرد. محمدرضا ابراهیمی رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در اندونزی نیز نیز دراین مراسم حضور پیدا کردند.    

قبل ازسخنان پاپ فرانسیس جوکوی رییس جمهور اندونزی درسخنان کوتاهی گفت: از واتیکان بخاطرحمایت های مداوم ایشان از صلح قدردانی می کنم . جوگوی افزود: درگیری ها و جنگ ها در نقاط مختلف جهان از جمله فلسطین اشغالی درحال وقوع است که منجر به کشته شدن بیش از 40 هزار نفر شده است. رییس جمهور اندونزی تاکید کرد که اندونزی و واتیکان به ترویج صلح و مدارا در جهانی که به طور فزاینده با آشفتگی ها از جمله درگیریها در خاورمیانه تشدید شده، تلاش می کنند . وی تاکید کرد: جنگ و خونریزی به نفع هیچ کس نیست ،آنها فقط برای مردم عادی رنج و بدبختی را به ارمغان می آورند. درادامه پاپ فرانسیس که به سختی از ویلچر به جایگاه سخنرانی نشست درباره شماری از پدیده های درگیری درکشورهای مختلف بحث و گفتگو کرد. پاپ معتقد است که این درگیری ها ناشی از احزاب نابردبار و بی تحمل است که سعی می کنند دیدگاه خود را به جامعه تحمیل کنند. پاپ فرانسیس همچنین برکسانی که درقدرت هستند و به همگام سازی اجباری بینش خود می پردازند که منجر به درگیری می شود، اشاره کرد. با این حال وی به کشور یا مکان خاصی اشاره ای نداشته است. پاپ همچنین درسخنرانی در مورد تساهل مردم اندونزی درمیان تنوع بحث کرد. وی ادعا کرد که مردم اندونزی در هماهنگی کامل و زندگی مسالمت آمیز با ادیان بسر می برند.

متن زیر سخنرانی کامل پاپ فرانسیس در دیدار با رئیس جمهور جوکووی و مقامات و شخیت ها و دیپلمات های مستقر درکاخ مردکا است:

آقایان رئیس جمهور، مقامات محترم، نمایندگان محترم جامعه مدنی، اعضای هیئت دیپلماتیک.

با تمام وجود از شما آقای رئیس جمهور به خاطر دعوت دلپذیر برای بازدید از کشورتان و اظهارات کریمانه شما تشکر می کنم.

به رئیس جمهور منتخب به خاطر خدمت پربار شما برای اندونزی، یک کشور مجمع الجزایری وسیع متشکل از هزاران و هزاران جزیره احاطه شده توسط دریاهایی که آسیا را به اقیانوسیه متصل می کند، تبریک می گویم.

می توان گفت همانطور که اقیانوس عنصری طبیعی است که تمام جزایر اندونزی را به هم پیوند می دهد، احترام متقابل به ویژگی های منحصر به فرد فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی همه گروه ها در اندونزی نیز چارچوبی بی بدیل و متحد کننده است که باعث می شود اندونزی به یک ملت متحد و سرافراز تبدیل گردد.

شعار کشور شما، Bhinneka Tunggal Ika (تنوع در عین وحدت)، بیانگر واقعیت چندوجهی افراد مختلف است که به طور محکم در یک ملت متحد شده اند. این شعار همچنین نشان می دهد که همانطور که تنوع زیستی موجود در این ملت مجمع الجزایری منبع ثروت و زیبایی است، تفاوت های شما نیز به طور خاص به شکل گیری موزاییکی عظیم کمک می کند که هر کدام عنصری بی بدیل در خلق یک شاهکار معتبر و با ارزش هستند.

هماهنگی در تنوع زمانی حاصل می شود که دیدگاه های معینی نیازهای مشترک همه مردم را در نظر بگیرد و هر قوم و فرقه مذهبی با روحیه برادری عمل کند و در عین حال اهداف عالی را با خدمت به خیر عمومی دنبال کند.

آگاهی از مشارکت در یک تاریخ مشترک که در آن همبستگی یک عنصر اساسی است و همه مشارکت خود را انجام می دهند، به شناسایی راه حل های مناسب برای جلوگیری از تحریکات ناشی از اختلافات و برای تبدیل مقاومت به همکاری مؤثر کمک می کند.

این توازن خردمندانه اما شکننده، بین تنوع فرهنگی بزرگ و ایدئولوژی‌های متفاوت و آرمان‌هایی که وحدت را تقویت می‌کنند، باید دائماً در برابر عدم تعادل‌های مختلف دفاع شود. این یک کار مهارتی است که به همه سپرده شده است، به ویژه به دست اندرکاران زندگی سیاسی، که باید برای هماهنگی، برابری، احترام به حقوق اولیه بشر، توسعه پایدار، همبستگی و تلاش برای رسیدن به صلح، هم در درون جامعه و هم با سایر ملل و کشورها مبارزه کنند.

برای تقویت هماهنگی مسالمت آمیز و پربار که صلح را تضمین می کند و تلاش ها را برای از بین بردن نابرابری و رنجی که هنوز در برخی مناطق کشور وجود دارد، متحد می کند، کلیسای کاتولیک می خواهد گفت وگوی بین ادیان را افزایش دهد.

با این شیوه می توان تعصب را ریشه کن کرد و فضای احترام و اعتماد متقابل را رشد داد. این امر برای رویارویی با چالش‌های مشترک، از جمله چالش مبارزه با افراط‌گرایی و عدم مدارا، که از طریق سوگیری مذهبی، به دنبال تحمیل دیدگاه‌های خود با استفاده از فریب و خشونت هستند، بسیار مهم است.

کلیسای کاتولیک برای خدمت به خیر عمومی تلاش می کند و مایل به تقویت همکاری با نهادهای مختلف دولتی و سایر عوامل در جامعه مدنی، تشویق ایجاد یک ساختار اجتماعی متعادل تر و تضمین توزیع کارآمدتر و عادلانه کمک های اجتماعی است.

در این راستا، مایلم به مقدمه قانون اساسی 1945 شما اشاره کنم که بینش ارزشمندی را در مورد مسیر انتخاب شده اندونزی دموکراتیک و مستقل ارائه می دهد.

در مقدمه قانون اساسی شما دو بار در چند سطر به خداوند متعال و نیاز به نازل شدن برکات خداوند بر ملت تازه متولد شده اندونزی اشاره دارد.

به همین ترتیب، جمله آغازین قانون اساسی شما دو بار به عدالت اجتماعی اشاره می کند: به عنوان پایه و اساس نظم بین المللی مطلوب و به عنوان یکی از اهدافی که باید در جهت منافع همه مردم اندونزی محقق شود.

بنابراین، وحدت در تنوع، عدالت اجتماعی و برکت الهی از اصول ضروری برای الهام بخشیدن و هدایت نظم اجتماعی است. این اصول را می توان به یک سازه پشتیبان تشبیه کرد، یک پایه محکم برای ساختن خانه.

آیا همه ما نمی دانیم که این اصول بسیار با شعار سفر من به اندونزی مطابقت دارد: ایمان، برادری، شفقت؟

با این حال، متأسفانه، امروزه در جهان گرایش‌های خاصی را می‌بینیم که مانع توسعه برادری جهانی می‌شوند (ر.ک. دایره نامه، فراتلی توتی (Surat Ensiklik, Fratelli Tutti)، 9). در مناطق مختلف شاهد ظهور درگیری های خشونت آمیز هستیم که اغلب ناشی از عدم احترام متقابل و میل ناروا به تحمیل منافع خود، موقعیت خود و روایت های تاریخی یک طرفه به هر قیمتی است، حتی اگر این منجر به رنج بی پایان برای کل جوامع می شود و به جنگ و خونریزی های زیادی منجر می شود.

گاهی اوقات، تنش‌های خشونت‌آمیز در داخل کشورها به وجود می‌آید، زیرا صاحبان قدرت می‌خواهند همه چیز را با تحمیل دیدگاه خود حتی در مورد موضوعاتی که باید به خودمختاری افراد یا گروه‌های مربوطه واگذار شود، همگام سازی کنند.

علاوه بر این، جدای از سیاست‌های چشمگیر، عدم تعهد واقعی وجود دارد که آینده نگر برای اجرای اصول عدالت اجتماعی است. در نتیجه، اکثریت قریب به اتفاق بشریت بدون ابزار زندگی آبرومندانه و بدون محافظت از نابرابری‌های اجتماعی جدی و فزاینده، که به درگیری‌های شدید دامن می‌زند، به حاشیه رانده شده‌اند.

در زمینه‌های دیگر، مردم بر این باورند که می‌توانند نیاز به توسل به برکات خدا را نادیده بگیرند و آن را چیزی سطحی برای انسان‌ها و جامعه مدنی می‌دانند. در عوض، آنها تلاش های خود را پیش می برند، اما این اغلب آنها را به تجربه های ناامیدی و شکست سوق می دهد.

با این حال، مواقعی وجود دارد که ایمان به خدا دائماً سرلوحه قرار می گیرد، اما متأسفانه برای ایجاد تفرقه و افزایش نفرت دستکاری می شود و نه برای ترویج صلح، معاشرت، گفتگو، احترام، همکاری و برادری.

در مواجهه با چالش هایی که در بالا ذکر شد، مایه دلگرمی است که فلسفه هدایت کننده مدیریت دولتی اندونزی واقعاً متعادل و در عین حال عاقلانه است. در این راستا، مایلم از سخنان سنت ژان پل دوم در بازدید او از این کاخ در سال 1989 به عنوان سخنان خود استفاده کنم.

"با به رسمیت شناختن حضور مشروع تنوع، با احترام به حقوق انسانی و سیاسی همه شهروندان، و با تشویق به رشد وحدت ملی مبتنی بر بردباری و احترام متقابل به دیگران، پایه‌های جامعه عادلانه و صلح‌آمیز را می‌سازید که که همه اندونزیایی ها برای خود می خواهند و آرزو دارند به فرزندانشان منتقل کنند." (سخنرانی خطاب به رئیس جمهور اندونزی و مقامات مدنی، جاکارتا، 9 اکتبر 1989 برابر با 17 مهر 68).

اگرچه گاهی اوقات در گذشته این اصول همیشه اعمال نمی شد، اما این اصول همچنان معتبر و قابل اعتماد هستند، مانند فانوس دریایی که مسیر طی شده را روشن می کند و اشتباهات بسیار خطرناکی را هشدار می دهد که باید از آنها اجتناب کرد.

آقای رئیس جمهور، خانم ها و آقایان، امیدوارم که همه در زندگی روزمره خود بتوانند از این اصول الهام بگیرند و در انجام تعهدات خود از آنها استفاده کنند، زیرا opus justitiae pax، صلح کار عدالت است.

هماهنگی و همزیستی زمانی حاصل می‌شود که نه تنها به منافع و چشم‌انداز خود، بلکه به نفع مشترک، با ایجاد پل‌ها، تقویت توافق‌ها و هم‌افزایی، متحد کردن نیروها برای شکست هر گونه رنج اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی، و ترویج صلح و آرامش و هارمونی متعهد شویم.

خداوند به اندونزی با صلح برکت بخشد، برای آینده ای پر از امید. خدا همه شما را حفظ کند!

منابع :

وزارت دین اندونزی

https://kemenag.go.id/

دانشگاه الازهر اندونزی

https://uai.ac.id/en/home/

-خبرگزاری های کمپاس و رعیت مردکا

کد خبر 20968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =